Vážení rodiče,

zaměstnanci ZŠ Kaplického se rozhodli podpořit stávku školských odborů, která se uskuteční v pondělí 27. listopadu 2023. Stávkovat budou všichni zaměstnanci, tedy pedagogové, asistenti pedagoga, zaměstnanci školní družiny, provozní zaměstnanci, zaměstnanci školní jídelny. Škola tedy bude zavřená.

Rád bych touto cestou přiblížil důvody stávky.

Proč se stávkuje

Dle návrhu státního rozpočtu na rok 2024 dojde k restrukturalizaci financování školství. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pracuje s návrhem, který počítá s navýšením finančních prostředků oproti roku 2023 zhruba o 4 miliardy Kč. Takové navýšení však nepostačuje současným nastavením financování škol, a tak dojde ve výsledku k výraznému omezení financí pro školy. Dochází k úpravě ukazatele PHmax, což je ukazatel, který každé škole stanovuje maximální počet odučených hodin zaplacených ze státního rozpočtu.

Představme si klasickou hodinu – ve třídě je jeden učitel a šestadvacet studentů. Stát platí jednu hodinu. Ale existují efektivnější způsoby výuky, kdy má učitel více času věnovat se jednotlivým studentům. Třídu o šestadvaceti lidech rozdělíme do dvou skupin po třinácti, učitel se může víc věnovat nadaným studentům, dát jim úkol navíc, podat zpětnou vazbu. Nebo obráceně, je možné se věnovat studentům, kteří mají problém látku pochopit, jde jim to pomaleji a potřebují pomoc, aby mohli zažít úspěch. Problémem pro stát je, že v tomto případě platí dvě hodiny, dva učitele. Mimochodem, v které třídě chcete mít dítě? Ve třídě, kde je plno a není prostor se věnovat každému individuálně, Vaše dítě se nedostane ke slovu, nebo v poloviční třídě, kde je větší prostor pro individuálnější a tím i efektivnější výuku?

Vzhledem k tomu, že naše škola je mezi 2 % škol v celé ČR, která využívá ukazatel PHmax takřka plně, dotknou se nás plánované škrty celkem zásadně. Díky PHmax můžeme dělit hodiny jazyků, informatiky, ale i matematiky a češtiny, zároveň by se to dotklo i velmi dobře fungujících tandemových hodin. V důsledku změn bychom již nemohli dělit tolik hodin a nemohla by být realizována tandemová výuka, a došlo by tak k zásadnímu snížení kvality vzdělávání. Pro naši školu půjde při plánované úpravě financování školství o snížení počtu odučených hodin o celkem 46, tedy o 2,2 úvazku.

Podle mě je v zájmu celé naší společnosti mít kvalitní vzdělávání, a to znamená, aby výuka byla co nejvíce efektivní, aby se učitelé studentům a studentkám věnovali co nejvíce. Neznamená to automaticky lepší výsledky studentů, ale rozhodně to zvyšuje šance.

Stávka se tedy netýká navýšení platů pedagogům, ale především jde o změny, které budou mít dopad na každého žáka. Zavádění půlených hodin a tandemové výuky probíhalo poslední 4 roky. Teď, když vše začalo dobře fungovat a být ku prospěchu všem žákům, tak se máme vrátit zase o ty 4 roky zpět? To mi nepřijde smysluplné ani koncepční. Navýšení prostředků ve školství by nemělo být vnímáno jako zadlužení, ale měli bychom na to pohlížet jako na investici, která se jednou vrátí nám všem.

Současně v návrhu rozpočtu pro rok 2024 dochází k omezení prostředků pro nepedagogické pracovníky. Již nyní mají tito zaměstnanci nízké platy. Navrhované změny budou mít zásadní dopad na aktuální situaci ve škole, dojde ke snížení počtu asistentů pedagoga, zaběhlí nepedagogičtí zaměstnanci ve škole nezůstanou a půjdou pracovat jinam, kde budou lépe ohodnoceni. Jejich místa pak bude těžké, možná dokonce nemožné obsadit.

S pozdravem
Mgr. Pavel Zeronik
ředitel školy